' Een zaal vol met bulderende mensen, fantastisch om mee te maken.'

                                    interview Ella Kapteijn - hoofd kassa

 

 

 

Ze zijn het visitekaartje van de schouwburg, beantwoorden vragen en verkopen kaartjes. Maar wat houdt de baliemedewerkers van de schouwburg nog meer bezig? We vroegen het aan Ella Kapteijn, hoofd van de kassa.

Het publiek kent de baliemedewerkers vooral van de kaartverkoop, maar dat is vast niet het enige wat jullie doen. Kan je iets vertellen over de dagelijkse gang van zaken achter de balie?

Naast kaartverkoop komt er inderdaad van alles bij kijken. Zo bedienen we ook de telefooncentrale en zorgen we voor de publiciteit in en om het gebouw. We zijn zeven dagen in de week open omdat we ook een receptiefunctie hebben. Als hoofd van de kassa geef ik leiding aan tien medewerkers, maar ik draai zelf ook gewoon mee in het rooster van de balie. Daarnaast ben ik twee dagen per week werkzaam op kantoor, waar ik onder andere de roosters maak.

Werkt iedereen op vaste tijden met vaste taken?

Nee, alle baliemedewerkers werken onregelmatig en zijn bij alle verschillende diensten inzetbaar. Dit maakt het werk ook afwisselend; een dagdienst ziet er bijvoorbeeld heel anders uit dan een dienst rond een avondvoorstelling. Wel hebben bepaalde medewerkers een eigen extra taak. Dit varieert van het zorgen voor de ‘narrowcasting’ zodat de juiste informatie op de beeldschermen verschijnt en het in de gaten houden van zaalopstellingen tot het ondersteunen bij groepsreserveringen. Hoe een dag als baliemedewerker eruit ziet, ligt er dus aan welke dienst je draait, wat je specialisme is en wat er speelt op een dag.

 

Ik heb gehoord dat er bij de kassa een aantal ontwikkelingen zijn. Kun je daar iets meer over vertellen?

Dat klopt. Op dit moment zijn we druk met het ontwikkelen van een nieuw kaartverkoopsysteem. Als het goed is, gaat het in maart de lucht in. Maar van tevoren moet dat kaartverkoopsysteem helemaal ingericht worden. We moeten de voorstellingen erin zetten, de bijbehorende prijzen toevoegen en ervoor zorgen dat het goed gekoppeld wordt met ons evenementen-planningsprogramma. Vervolgens moet iedereen leren om met het nieuwe systeem te werken, daarom wordt er iedere week in groepjes mee geoefend. Daarnaast wordt er op dit moment een nieuwe website ontwikkeld, dus dat is heel spannend. Doel is dat de website aantrekkelijker en toegankelijker wordt en dat de bestelprocedure verbetert. Zo ontvangt de gast zijn tickets dan via een link op zijn e-mailadres. Er hoeft dan niet meer eerst ingelogd te worden om bij de digitale tickets te kunnen. 

 

Als medewerker van de schouwburg bezoek je vast graag voorstellingen. Wat vond je terugkijkend op de eerste helft van het seizoen de mooiste voorstelling tot nu toe? 

The Nation. Ik vond het echt fantastisch; een hele bijzondere voorstelling. Ook mooi om te zien hoe het logistiek allemaal verliep. De voorstelling is in maart 2017 geboekt en toen hebben we bedacht om die ongeplaceerd te gaan verkopen. Van tevoren wisten we dat het een heel lang stuk zou zijn en toen zijn we ook gaan nadenken over wat te doen met eten en pauzes. Het was fijn om op zo’n avond te zien dat dat helemaal geen problemen gaf. 

In Stadsschouwburg Utrecht spelen ieder seizoen honderden verschillende voorstellingen. Met welk genre heb je persoonlijk de meeste affiniteit?

Ik werk al heel lang in de schouwburg en ik heb de meeste affiniteit met dans en toneel. Dat vind ik het leukst om naar te kijken. Verder probeer ik ook regelmatig een voorstelling te bezoeken waar ik van tevoren geen idee van heb; wat ik nog niet ken of waarvan ik denk dat het niets voor mij is. Zo kan ik bijvoorbeeld iedereen aanraden om een keer naar Tineke Schouten te gaan, ook als je denkt dat dat niets voor jou is. Je zit in een zaal vol met bulderende mensen, fantastisch om mee te maken.  

 

Wat moéten we echt gaan zien in de tweede helft van het seizoen?

De Verleiders komen deze zomer weer terug met De Verleiders - Het Festival. Ik heb ze al een keer gezien en vond het echt ontzettend leuk. Een aanrader.


Interview Ella Kapteijn - hoofd kassa

3/16
Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.
Loading ...