coupdeboule
Onder de naam coupdeboule storten Katelijne en Eileen zich op 17 en 18 april op een uitdagend experiment in onze Douwe Egbertszaal. Hieronder vertellen ze iets meer over zichzelf en wat we op deze twee dagen van hen kunnen verwachten.
“We zaten bij elkaar in de klas op de Acteursopleiding van de HKU en zijn daar in 2018 afgestudeerd. We vonden en vinden elkaar in fysiek, absurdistisch spel en liefde voor taal. Vanuit die verbinding en onze drang om ook zelf theater te maken is coupdeboule ontstaan, september vorig jaar. Onze gouden regel is grote ingewikkelde dingen versimpelen met fantasie en humor. En zo vertellen hoe we over de wereld denken. We willen de boel opschudden, mensen lostrekken van hun gewoon geworden zienswijze en vragen in het hoofd van het publiek planten die nog lang door blijven gonzen.”
Waar kunnen we jullie van kennen?
“In 2019 hebben we onze eerste voorstelling samen gemaakt: ‘Woordeloze Wereld’ op het Boslab Festival. Afgelopen jaar zouden we een voorstelling maken voor Festival Tweetakt. Die is vanwege corona verplaatst naar dit jaar. ‘WERELDPIES’ wordt de eerste voorstelling vanuit coupdeboule en is een coproductie met Festival Tweetakt. Nu zijn we druk bezig om onze tweede voorstelling, ‘TUSSEN TIJD’, op te zetten. Het plan is dat die voorstelling dit najaar uitkomt.”
“In 2019 speelden we ook samen in de voorstelling ‘Bovenkamer´van Theater Tocht op het Café Theater Festival Utrecht. Daarnaast kun je Eileen kennen van ‘Enkeltje Mars’, ‘Falling Dreams’, ‘Back to Oz’, of ‘Verloren Dingen’ van Het Filiaal Theatermakers. Katelijne speelt hopelijk in februari weer vanuit RAUM en het NUT de voorstelling ‘Op de koffie’, bij mensen thuis in de woonkamer.”
Zijn er specifieke dingen die jullie willen onderzoeken?
“We willen een dag vanuit tekst werken en een dag vanuit fysiek spel. Door dit los te trekken van elkaar kunnen we enigszins gekaderd, maar zonder vast plan, te werk gaan. Op zaterdag 17 april gaan we het experiment aan onder begeleiding van acteur en theatermaker Lars Brinkman. We werken deze dag vanuit beweging en fysiek spel. Op zondag 18 april worden we vergezeld door schrijfster Caro Goldenbelt, muzikant Luuk ten Hoor en regisseur Silke van Kamp. Tekst speelt die dag de hoofdrol.”
Hebben jullie al concrete plannen voor de invulling van jullie twee dagen in de schouwburg?
“We gaan pas op de dag zelf echt aan de slag. Onze voorbereiding zit ‘m vooral in bepalen met wie we gaan werken en rondom welk thema. Dat wordt ‘miscommunicatie’. Verder willen we juist de vrijheid opzoeken en onszelf nog niks opleggen. Iets echt ‘afs’ is niet het streven. We gaan zonder plan de vloer op, de ruimte in. Aan het eind van de dag laten we onze vondsten zien.”
Wat is de rol van het publiek?
“Het publiek zit bij ons niet in een traditionele opstelling, tenzij dat uitdrukkelijk bijdraagt aan het concept. We zoeken altijd naar een plaatsing die in het verlengde ligt van het werk dat we maken. Onze toeschouwers worden zo deel van de voorstelling. We willen ze niet negeren, ze maken de voorstelling met ons. Met deze twee dagen wordt dat heel spannend, omdat we nog geen idee hebben waar we op uit komen. We vragen om een open blik en hopen dat het publiek met ons mee wil denken: wat kan de volgende stap zijn in ons onderzoek? Voor ons is het ook fijn om naderhand vragen te kunnen stellen: konden de kijkers mee, wat gebeurde er in hun hoofden?”
Wanneer is het experiment voor jullie geslaagd?
We willen dat er wordt nagepraat, niet over ons en hoe goed of slecht we hebben gespeeld, maar over het thema dat wij aankaarten. Het publiek kan bijvoorbeeld achteraf bespreken op welke plekken in hun hoofd ze waren waar ze niet vaak komen of lang niet zijn geweest. Het zou mooi zijn als ze hun associaties kunnen delen, maar ook een gedeelde boodschap begrijpen. Hoe vrij en zonder concreet plan we ook willen starten, het overkoepelende thema zal ervoor zorgen dat we wel iets vertellen.